Avfallsplanen Mål 3

Avfallshanteringens alla delar ska präglas av ett människoperspektiv.

TIllbaka till Avfallsplanen

Beskrivning

Först när avfallshanteringssystemen fungerar bra för de människor som är involverade kan vi uppnå de positiva miljöeffekter vi strävar efter. Hela avfallshanteringskedjan ska präglas av en god miljö och arbetsmiljö, från att avfallet uppkommer, via insamlingen till att det slutligen omhändertas och behandlas. De fyra delarna som behandlas under detta mål är:

  • Kunskap och förståelse
  • Tillgänglighet och användbarhet
  • Arbetsmiljö
  • Omgivning och stadsmiljö

Alla som bor och verkar i staden har ett ansvar för att avfallshanteringen fungerar i det led där man själv deltar. Stockholms stad har ansvar för att systemen är begripliga och fungerar på en övergripande nivå. För vissa avfallsslag har producenterna ansvar för insamlingssystemen. Inom fastigheten har fastighetsinnehavaren ansvar för att det finns en väl fungerande och lättillgänglig avfallshantering.

Hänsyn ska, så långt det är rimligt, tas till att vi är olika och att särskilda behov kan finnas.

Vision för år 2030

Staden har enkla och lättillgängliga system för avfallshanteringen, som uppmuntrar till återanvändning och återvinning. Boende, verksamma och de som hanterar avfallet har kunskap om betydelsen av en korrekt hantering och känner ett ansvar för sin del i kedjan. All hämtning och hantering sker under goda arbetsmiljöförhållanden och på ett säkert sätt. Avfallshanteringen är integrerad med övriga intressen i stadsmiljön.

3.1 Boende och versksamma i stockholm ska ha den kunskap som behövs för att hantera avfallet korrekt

Beskrivning

Avfallshanteringen ska präglas av tillgänglighet och service, men som avfallsinnehavare har vi alla också ett ansvar att hålla oss informerade och följa gällande regler. Det ska därför vara enkelt att få information då man behöver den, via hemsida, kontaktcenter eller liknande. Ofta leder kunskap om hur och varför avfall ska sorteras till en större förståelse och acceptans för de olika lösningar som finns. Stockholms stads ambition är att minst 80 % av invånarna ska uppleva att de är välinformerade när det gäller avfallsfrågor.

Åtgärdsbehov

  • Avfallsplanen kommuniceras till alla berörda.
  • Återkommande informationskampanjer till hushållen på aktuella teman.
  • Information riktad till skolor och förskolor.
  • Anpassad kommunikation för olika målgrupper.
  • Framtagande av råd till fastighetsägare.

Aktörer

Stockholms stad, producentorganisationerna och fastighetsägarna har ett informationsansvar. Privatpersoner och verksamheter har ett ansvar att hålla sig informerade.

Uppföljning

Plockanalyser och brukarundersökning.

Nyckeltal

Andel invånare som upplever att de är välinformerade vad gäller avfallsfrågor.

3.2 Systemen för avfallshantering ska vara enkla att använda och ha god tillgänglighet

Beskrivning

Det ska vara lätt att göra rätt. Avfallslämning och sortering ska vara tillgängligt för invånarna oavsett boendetyp eller särskilda behov.

Hushållen ska även ha god tillgänglighet för lämning av grovavfall. Grovsoprum i flerbostadshus hjälper de boende att på ett enkelt sätt kunna lämna grovavfall även om de saknar bil.

Det är också viktigt att ha med säkerhetsaspekten för avfallslämnaren när avfallshanteringen utformas. Det kan exempelvis vara att planera och välja system så att transporter undviks inne i bostadsområden, eller att utforma behållare och soprum så att risken för olyckor minimeras. Åtgärderna bidrar ofta även till en förbättrad arbetsmiljö för den personal som hanterar avfallet. Stockholms stads ambition är att minst 90 % av hushållen ska tycka att avfallshanteringen fungerar tillfredsställande.

Åtgärdsbehov

  • Utreda möjligheten att införa differentierad taxa för flerfamiljshus med respektive utan grovsoprum.
  • Ta fram rutiner för att göra bedömningar av tillgänglighet och användbarhet vid förändringar av avfallssystem.
  • Planera för att hushåll ska kunna lämna grovavfall även om de saknar bil.
  • Skapa säkra system med trygghet för brukaren.
  • Planera för att återvinningscentralerna ska kunna nås med olika färdmedel.

Aktörer

Stockholms stad, byggherrar och fastighetsägare.

Uppföljning

Brukarundersökning.

Nyckeltal

Andelen hushåll som anser att avfallshanteringen i Stockholm fungerar tillfredsställande.

3.3 Systemen för avfallshantering ska erbjuda en god arbetsmiljö

Beskrivning

Avfallshanteringen som bransch har sedan länge präglats av problematiska förhållanden ur arbetsmiljösynpunkt. Ett målinriktat arbete för att komma till rätta med det har bedrivits under lång tid av flera parter och stora framsteg har gjorts. Dock återstår en hel del för att uppfylla de krav som Arbetsmiljöverket ställer idag och de skärpningar som kan förväntas komma framöver. För att få en bra arbetsmiljö bör maskinella lösningar användas i första hand. Det innebär att avfallet hämtas och hanteras med hjälp av mekaniska lösningar, exempelvis sopsug och krantömda behållare. Manuella system bör undvikas så långt det är tekniskt möjligt och ekonomiskt rimligt.

Det är viktigt att se till arbetsmiljön i alla länkar i avfallskedjan, såsom exempelvis fastighetsskötare, personal vid återvinningscentraler, hämtpersonal samt personal vid omlastning, mellanlager och behandlingsanläggningar.

Åtgärdsbehov

  • Maskinella lösningar ska väljas i första hand vid alla nybyggnationer och större ombyggnationer.
  • Vidareutveckla det systematiska arbetet med att åtgärda hämtning med dålig arbetsmiljö, en samverkan mellan Trafikkontoret, fastighetsägare och entreprenörer.
  • Fasa ut hämtning av komprimerade kärl och komprimerade säckar.
  • Fasa ut hämtning av latrinkärl.
  • Utveckla system med god arbetsmiljö vid hämtning av grovavfall från fastigheter. En samverkan mellan Stockholms stad, fastighetsägare, bygg- herrar och entreprenörer.
  • Ta fram rutiner för att göra bedömningar av arbetsmiljön vid förändringar av avfallssystem.
  • Fortsätta arbetet med att göra arbetsmiljön på återvinningscentralerna bättre och säkrare.

Aktörer

Arbetsmiljöverket utfärdar föreskrifter för de som arbetar med avfallshantering. Fastighetsägare har ansvar för avfallshanteringen i fastigheten och för att avfallet kan hämtas med de hämtsystem som finns. Stockholms stad ska skapa förutsättningar genom god planering samt krav vid upphandlingar.

Nyckeltal

  • Andelen säckhämtning i staden.
  • Antal hämtställen med komprimerade kärl och komprimerade säckar.
  • Antal hämtställen med latrinkärl.

3.4 Hänsyn ska tas till den omgivande miljön vid mittagning och hämtning av avfall

Beskrivning

Det är en utmaning att skapa lättillgängliga insamlingssystem, för såväl brukare som hämtningsentreprenörer, som är väl anpassade till stadsmiljön och platsers natur- och kulturvärden. I såväl innerstaden som i förorten har vi en varierad bebyggelse och omgivningar som kan stå i konflikt med kraven att ha en rationell avfallshantering med god arbetsmiljö.

Detta delmål handlar även om att minska påverkan på omgivningen i form av till exempel buller och utsläpp.

Åtgärdsbehov

  • Arbeta vidare inom Stockholms stad med att ta fram kriterier för olika insamlingsformer.
  • Sprida Stockholms stads riktlinjer ”Projektera och bygg för god avfallshantering” till berörda aktörer.
  • Fortsätta arbetet med att få en samsynkring användandet av kommunal mark för avfallshantering, när möjlighet att anordna en bra hantering saknas på fastigheten.
  • Arbeta för att all avfallshantering i största utsträckning ska göras med fordon som drivs av förnyelsebara drivmedel.
  • Verka för en god och genomtänkt logistik för avfallstransporter.

Aktörer

Stockholms stad, fastighetsägare, byggherrar och entreprenörer.

Uppföljning

Relevanta nyckeltal och andra verktyg för uppföljning behöver tas fram.